PLK SA podpisały z konsorcjum PORR – Trakcja System umowę na prace poprawiające standard linii 8 na końcowym odcinku w Małopolsce. Wartość kontraktu przekracza 129 milionów złotych brutto. Czas na jego wykonanie jest bardzo krótki: na zaprojektowanie i budowę m. in. nowych peronów pozostał rok.
O zamówienie ubiegało się sześciu oferentów. Rywalami zwycięskiego konsorcjum były (w kolejności od najtańszych): Swietelsky Rail Polska, konsorcjum COLAS Rail Polska – KUCA Serwis Kolejowy, konsorcjum Dolkom – SBM, konsorcjum Torkol – Art In Energy oraz PNUIK Kraków. W kosztorysie zmieściła się jednak tylko oferta PORR i Trakcji.
Zakres zamówienia opisaliśmy szerzej w lutym, tuż po ogłoszeniu przetargu. Wchodzi weń odcinkowe mechaniczne podbicie obu torów z uzupełnieniem podsypki (z wyłączeniem stacji Niedźwiedź). Na odcinkach Tunel – Miechów, Miechów – Słomniki oraz Niedźwiedź – Zastów, a także na stacjach Słomniki i Zastów zaplanowano odcinkową wymianę szyn oraz wzmocnienie podtorza. Na łukach przewidziano korekty przechyłek. Wymienionych ma też zostać szereg rozjazdów i skrzyżowań torów.
W stacji Tunel wraz z wyjazdem na szlak Tunel – Miechów, w stacjach: Miechów, Słomniki oraz Kraków Batowice i na odcinkach: Słomniki – Niedźwiedź, Raciborowice – Kraków Batowice oraz Kraków Batowice – Kraków Przedmieście ma nastąpić wymiana sieci trakcyjnej. Inwestor wymaga też budowy i przebudowy łącznie pięciu peronów: dwóch na stacji Kraków Główny (nr 4 i 5) oraz po jednym w Miechowie (nowy obiekt przy torze nr 3), Smrokowie i w Krakowie Batowicach. PKP PLK skorzystały z prawa opcji, obejmującego zaprojektowanie i budowę trzeciego peronu w Zastowie wraz z dobudową przęsła kładki. Wszystkie objęte zamówieniem perony mają mieć wysokość 76 cm nad główką szyny i długość 200 m (na stacji Kraków Główny – 375 m). Całości dopełni przebudowa dwóch przejazdów kolejowo-drogowych oraz przegląd dwóch obiektów inżynieryjnych: mostu i wiaduktu.
Efektem prac ma być likwidacja ograniczeń prędkości pociągów i podniesienie jej na całej trasie do 120 km/h. Czas przejazdu ma skrócić się o trzy minuty. Inwestycja otrzymała wsparcie finansowe Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.